Міністерство юстиції України

Очищення влади України

Офіційний веб-сайт

УКРАЇНСЬКА ДЕЛЕГАЦІЯ ВЗЯЛА УЧАСТЬ У ЗАСІДАННІ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ КОМІСІЇ «ЗА ДЕМОКРАТІЮ ЧЕРЕЗ ПРАВО»

22.06.2015р.

19 червня 2015 в м. Венеція відбулося 103 Пленарне засідання Європейської комісії «За демократію через право» (Венеційської комісія).

Українську делегацію очолив Міністр юстиції Павло Петренко. До складу делегації увійшли також радник Міністра Сергій Петухов та Директор Департаменту з питань люстрації Тетяна Козаченко. 

Члени Венеційської комісії, яка є дорадчим органом Ради Європи з питань конституційного права, неодноразово наголошували, що є юридичним, а не політичним органом, мета якого співпраця та надання рекомендаційних висновків про відповідність законодавчих актів європейським стандартам.

Серед включеного до порядку денного Венеційської комісії, українські питання розглядались в контексті Закону України «Про справедливий суд» (представив заступник Глави Адміністрації Президента України Олексій Філатов), змін до Конституції України в частині зняття недоторканності з депутатів та суддів (представив Голова Верховної Ради України Володимир Гройсман), а також прийняття остаточного висновку щодо Закону України «Про очищення влади». 

За інформацією Департаменту з питань люстрації Мін’юсту, саме сьогодні Європа висловила своє бачення про суттєвий для українського суспільства закон в сфері очищення влади. Експерти Венеційської комісії неодноразово спільно з українськими працювали над питаннями, що стосуються порядку формулювання та реалізації Закону України «Про очищення влади». Українська сторона надала нормативні, правозастосовчі, аналітично-статистичні пояснення щодо реалізації Закону.

В остаточному висновку ВК зазначено, що, як встановлено ЄСПЛ та Резолюцією 1096 (1996), люстрація не є порушенням прав людини, тому що демократична держава вправі вимагати від держслужбовців бути лояльними до конституційних принципів, які вона заснувала (п. 20 Висновку).

В Департаменті повідомили, що очищення влади відрізняється від люстрації в інших країнах ширшою сферою застосування, оскільки її метою є захист суспільства від осіб, які через минулу поведінку, причетність до широкомасштабної корупції, можуть завдати шкоди демократичному режиму. ВК сприймає те, що дві мети Закону  про очищення влади є правомірними (п.п. 23,24 Висновку). 

Закон розглядає дві перешкоди, з якими молода українська демократія зіткнулась – недемократичні еліти, лояльні до президента Януковича, та корумповані посадові особи в той же час. При чому він розширює рамки традиційного визначення процесу люстрації (п.27 Висновку).

Венеційська комісія підтримала позицію України, що, відповідно до концепції «демократії, здатної захистити себе», держава має право самостійно визначати вимоги доступу до державної служби до тих осіб, які показали себе неефективно, та відсторонити від доступу до державних посад тих осіб, які можуть становити загрозу демократичній системі. Таке обмеження має бути чітким і невипадковим за характером з дотриманням принципу пропорційності (п 30 Висновку).

Зазначено, що судді КСУ відповідно до проекту змін включені в частину 4 статті 2 Закону України «Про очищення влади» і це не суперечить діючим міжнародним стандартам (п. 35 Висновку). 

Щодо виборчих посад, у Висновку слушно зауважено,- повідомляють у Департаменті з питань люстрації, - що люстрація (заборона) не повинна поширюватись на виборні посади. Закон не забороняє таким особам обиратися, а вводить зобов'язання інформувати виборців, чи підпадають вони під критерії очищення влади. Схожа практика була застосована у Польщі. Венеційська комісія зазначає, що такий порядок не буде суперечити міжнародним стандартам (п. 40,41 Висновку).  

Українська сторона спільно з експертами Венеційської комісії прагли виявити можливі ризики реалізації положень законодавства в сфері очищення влади, які були викладені у Висновку задля розуміння, чого слід уникати та попереджати. 

Європейські експерти розділяють прагнення України йти шляхом розвитку демократії,  а Венеційська комісія готова й надалі надавати допомогу українській владі на її запит, - наголосили в Департаменті.

© 2017 «Держінформ’юст»