Міністерство юстиції України

Очищення влади України

Офіційний веб-сайт

РІК ЛЮСТРАЦІЇ В УКРАЇНІ

20.10.2015р.

16 жовтня 2015 року за сприяння ГО «Громадський люстраційний комітет» з нагоди річниці чинності Закону «Про очищення влади» відбулася прес-конференція за участю:

Єгора Соболєва,Голови Комітету Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції, одного зі співавторів Закону України «Про очищення влади», засновника та першого Голови ГО «Громадський люстраційний комітет»;

Тетяни Козаченко, директора Департаменту з питань люстрації Міністерства юстиції України, співавтора Закону «Про очищення влади», співзасновника ГО «Громадський люстраційний комітет»;

Максима Маньковського, секретаря Громадської ради з питань люстрації при Міністерстві юстиції;

Олександри Дрік, Голови Ради ГО «Громадський люстраційний комітет».

16 вересня 2014 року парламентом України було ухвалено Закон України «Про очищення влади». Рівно через місяць цей Закон набув чинності, запустивши механізми очищення державних структур.

Люстрація впроваджена задля недопущення до участі в управлінні державними справами осіб, які своїми рішеннями, діями чи бездіяльністю здійснювали заходи (та/або сприяли їх здійсненню), спрямовані на узурпацію влади Президентом України Віктором Януковичем, підрив основ національної безпеки і оборони України або протиправне порушення прав і свобод людини.

Рік очищення влади був непростим, попри складнощі та шалений опір системи, він супроводжувався перемогами – недопущення скасування Закону через Конституційний суд України, боротьба в судовому порядку за усунення з посад високопосадовців, які підпадають під дію Закону, але й досі не звільнені, відновлення на посадах тих, яких неправомірно звільнили через халатність податкових органів у роботі з проведення перевірки майнових декларацій, а також безперечно робота з Венеційською комісією та ухвалення Остаточного Висновку №788/2015 від 19.06.2015 щодо люстраційного закону.

Нагадаємо 5 ключових тез, якими міжнародна правова спільнота надала оцінку процесам очищення влади в Україні:

1. Венеціанська комісія визнала право України на люстрацію – Закон України «Про очищення влади» забороняє певним категоріям осіб займати певні державні посади, відповідно до концепції «демократії, здатної захистити себе», держава має право відстороняти від доступу до зайняття державних посад тих осіб, які можуть становити загрозу демократичній системі та/або показали себе негідними служінню суспільству».

2. Люстрація не є порушенням прав людини «[…] люстрація не становить порушення прав людини як така, тому що «демократична держава вправі вимагати від державних службовців бути лояльними до конституційних принципів, на яких вона заснована».

3. Закон «Про очищення влади» має дві цілі: захист від еліт попереднього недемократичного режиму та боротьба проти корупції. Ці дві цілі правомірні.

4. Враховуючи законопроект № 2695,Україна має право вимагати від кандидатів на виборні посади інформувати виборців, чи підпадають вони під критерії очищення влади.

5. «Судді Конституційного суду на цей час включені в частину четверту статті 2. Таке включення не суперечить діючим міжнародним стандартам».

Закон України «Про очищення влади» створений за принципом децентралізації. В положеннях Закону не передбачено існування єдиного люстраційного органу, тому Міністерство юстиції України забезпечує виконання Закону в рамках своїх повноважень, а ключова роль контролера за його виконанням покладається на суспільство. Для цього Законом була передбачена обов’язкова публікація усієї інформації про посадовців, які проходять перевірку, на сайті кожного державного відомства, з метою надати можливість громадянам впливати на результати таких перевірок. Для ефективності такого громадського контролю Законом було передбачене створення Громадської ради з питань люстрації при Міністерстві юстиції України, в яку було обрано 12 відомих громадських активістів та журналістів-розслідувачів.

На прес-конференції Директором Департаменту з питань люстрації та керівником робочої групи з перевірки ДФС України також було анонсовано результати перевірки щодо виконання вимог Закону цим відомством.

За дорученням Кабінету Міністрів України було створено робочу групу, до складу якої входять представники Міністерства юстиції України, Міністерства фінансів України, Нацдержслужби і Секретаріату Кабінету Міністрів, а також Секретар Громадської ради з питань люстрації Максим Маньковський.

Щодо центрального апарату ДФС України, за результатами роботи в рамках перевірки виявлено 37 осіб, на яких розповсюджуються визначені Законом критерії, що складає 42,04 % від загальної кількості працюючих керівників, заступників керівників самостійних структурних підрозділів центрального апарату ДФС України – 88 осіб (без врахування посад, що є вакантними).

Щодо територіальних органів ДФС України, виявлено 39 осіб, на яких розповсюджуються визначені Законом критерії, що складає 15,35 % від загальної кількості працюючих керівників, заступників керівників в територіальних органах ДФС України – 254 особи (без врахування посад, що є вакантними).

Станом на 16.10.2015 року до Єдиного державного реєстру осіб, щодо яких застосовано положення Закону України «Про очищення влади», внесено відомості 779 осіб.

На прес-конференції було представлено роботу ГО «Громадський люстраційний комітет», з якою можна ознайомитись за посиланням:http://lku.org.ua/uploads/file/1114/Otchet_PREVIEW_OUT.pdf

© 2017 «Держінформ’юст»