Міністерство юстиції України

Очищення влади України

Офіційний веб-сайт

Конституційний Суд України готує підґрунтя для скасування люстрації

29.01.2018р.

20 грудня 2017 року Конституційний Суд України (далі – КСУ) ухвалив рішення, якимвизнав таким, що не відповідаєКонституції України (є неконституційним), пункт 7 частини другої статті 42 Закону України «Про вищу освіту» (далі – Рішення КСУ), згідно з яким не може бути обрана, призначена (у тому числі виконувачем обов’язків) на посаду керівника закладу вищої освіти особа, яка «голосувалаза диктаторські закони16 січня 2014 року».

Обґрунтовуючи свою позицію, КСУ однією з підстав вказав, що «неможливо однозначно встановити, які з них(прим. які з законів, прийнятих 16 січня 2014 року) належать до категорії «диктаторських».

Мова про ті самі «Диктаторські закони», прийняті з грубим порушенням регламенту і законодавчої процедури, які обмежували права громадян й надавали органам державної влади розширених повноважень.

Усій країні відомо, що таке «Революція гідності» й що до неї призвело. Політика колишнього Президента України Віктора Януковича,яка не тільки не сприяла добробуту та процвітанню країни, а й навпаки укорінювала її корупційні схеми, не могла залишитися не поміченою небайдужими громадянами України.

Судді КСУ Сліденко І.Д., Мельник М.І. та Мойсик В.Р. висловили окрему думку стосовно Рішення КСУ.

Суддя КСУ Мойсик В.Р. зазначив, що «у висновку, підготовленому Бюро демократичних інститутів та прав людини ОБСЄ щодо законів про внесення поправок до деяких законів України, ухвалених 16 січня 2014 року, зазначається, що «ухвалені 16 січня зміни до законодавства, особливо розглянуті у цілісності й сукупності, могли б суттєво обмежити, серед іншого, спроможність громадян організовувати громадські зібрання у той спосіб і в тому місці, які обрали організатори зібрання; порушення передбачених ними повних заборон могли б призвести до застосування надмірно суворих санкцій…». Така оцінка, по суті, також підтверджує диктаторську сутність ряду законів, проголосованих 16 січня 2014 року».

(http://www.ccu.gov.ua/sites/default/files/docs/moisyk3.pdf)

Суддя Мельник М.І. зауважив, що «ухвалене Рішення КСУ вважаю таким, що не базується на Конституції України. Викладена у ньому аргументація є суперечливою, сумнівною і непереконливою з юридичної точки зору та вказує на те, що КСУ підійшов до вирішення цієї справи однобічно, якщо не сказати - упереджено».

(http://www.ccu.gov.ua/sites/default/files/docs/melnyk.pdf)

Суддя КСУ Сліденко І.Д. висловив окрему думку, в якій зазначив, що«Рішення КСУ щодо Закону України «Про вищу освіту» органічно пов’язане з майбутнім рішенням про конституційність Закону «Про очищення влади» (люстрацію), адже вирішення цієї проблеми повинне бути аналогічним». (http://www.ccu.gov.ua/sites/default/files/docs/slidenko_0_0.pdf)

18 березня 2015 року Конституційний Суд України прийняв ухвалу про відкриття конституційного провадження у справі за конституційним поданням 47 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) деяких положень Закону України «Про очищення влади» (далі – Закону). За 3 роки, які минули з часу відкриття конституційного провадження, КСУ неодноразово переносив розгляд справи, зазначаючи, що продовжить її розгляд на одному з наступних пленарних засідань. Станом на 25 січня
2018 року остаточне рішення із зазначеного питання не винесено.

Проте, враховуючи Рішення КСУ, винесене щодо конституційності пункту 7 частини другої статті 42 Закону України «Про вищу освіту», є всі підстави вважати, що питання щодо неконституційності деяких положень Закону буде вирішено аналогічно, адже: «КСУ, як мінімум, повинен дотримуватися власної практики хоча б протягом однієї каденції» – зазначає суддя КСУ Сліденко І.Д.

Ці побоювання також ґрунтуються на тому, що троє суддів були безпосередньо пов’язані з узурпацією влади Януковичем В.Ф., зокрема зпроцесом нелегітимного внесення змін до Конституції України в 2010 році з метою зміни конституційного ладу України й узурпації влади.

31 січня 2018 року КСУ продовжить розгляд справи щодо конституційності Закону. Початок засідання – о 10:00.

© 2018 «Держінформ’юст»